söndag 17 november 2013

Hamlet

Helsingborgs stadsteaters uppsättning av Hamlet var en mycket trevlig upplevelse för mig och mina klasskamrater. Inte var den bara direkt humoristiskt underhållande utan uppsättningen bjöd också på en välspelad dramaturgisk upplevelse. Skådespelarnas egna karaktärer tillsammans med en professionell uppsättning och utomordentligt scenhantverk gjorde besöket på teatern näst intill fulländat. För att sammanfatta min upplevelse tänkte jag nu dela upp tragedin och redogöra för några av dess beståndsdelar. Huvudkonflikten det vill säga det som verket i stort kretsar runt skulle jag vilja tolka som svek och död. Hamlets farbror dödar sin bror vilket sedan får ödesdigna konsekvenser. En annan tanke på vad som kan symbolisera huvudkonflikt i verket skulle kunna vara Hamlets utveckling till allt mer ond och hämndbenägen. Hämnd är alltså enligt mig något som också bygger upp huvudkonflikten. Men å andra sidan är det svek och död som skapar denna hämndlysthet vilket gör dessa till de huvudsakliga konflikterna. Om vi går vidare i min lilla rundvandring av verket Hamlet så är det ganska naturligt att ta upp frågan om vem eller vilka som bör titulera sig själv/själva som huvudkaraktär/huvudkaraktärer. De flesta skulle givetvis direkt och utan tvekan säga att Hamlet själv är given som huvudkaraktär men jag vill inte måla svaret på denna fråga lika svartvitt. Enligt mig finns det tre lika viktiga personer för verket Hamlet. Dessa är: Hamlet, Hamlets far samt Hamlets farbror. Hade någon utav dessa tre raderats ur berättelsen är jag ganska säker på att saker och ting hade tett sig annorlunda. Dessa tre utgör som jag tolkar det tre grundpelare i verket, alla lika viktiga för handlingens utveckling vilket för mig in på nästa punkt. ”Point of no return” kallas ofta den punkt som bestämmer resten av handlingens utveckling. Enligt mig inträffar denna punkt då Hamlet dräper för första gången. Efter detta dåd finns ingen återvändo. En annan möjlig point of no return skulle kunna vara då Hamlet får reda på vad som egentligen orsakat hans faders död. Denna händelse sätter kanske än mer prägel på berättelsen. Helsingborgs teater har valt att sätta upp Hamlet på ett sätt som motsvarar nutid. Det vill säga att handlingen utspelar sig på ett sådant sätt att händelserna skulle kunna ägt rum idag. Jag tycker dock att detta blir mindre lyckat då handlingen blir något utav patetisk i nutida tappning. Jag tycker att handlingen samt karaktärernas värderingar och personligheter uppenbart passar in bättre på 1500-talet än på 2000-talet. Jag vill dock inte rikta denna kritik till Helsingborgs stadsteater utan ser detta konstaterande som generellt. Hamlet skall spelas i 1500-talsmiljö.

1 kommentar:

  1. Du använder en del av de dramaturgiska begreppen och de används helt korrekt och i rätt sammanhang. Språkligt är den relativt välskriven, men med några fel, exempelvis skriver du ödesdigna när du menar ödesdigra, du har glömt ett att i andra meningen och styckeindelning saknas.

    jag tror att du egentligen kan analysera på ett djupare plan och ta upp fler av begreppen. En bra analys, men du kan bättre!

    SvaraRadera